Αθήνα, 1/3/201
Επιλογές Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης μ’ ένα νομοθετικό πλαίσιο παράλογο, αντιφατικό και ασαφές
Η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης απασχολεί την εκπαιδευτική κοινότητα τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, όπου η κυβέρνηση επεδίωξε τον απόλυτο έλεγχο της διοικητικής πυραμίδας αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις στην εκπαίδευση.
Η σημερινή κυβέρνηση ψήφισε τον τρίτο κατά σειρά νόμο για επιλογές στελεχών, το Ν.4547/18, με βάση τον οποίο προχώρησε στην επιλογή των Συντονιστών Εκπαίδευσης με απόλυτα ελεγχόμενα συμβούλια επιλογής και με στοχευμένους κόφτες. Η επιλογή τελικά των Συντονιστών απομυθοποίησε την πολλά υποσχόμενη περί αξιοκρατίας κυβερνώσα αριστερά.
Αυτό το χρονικό διάστημα πραγματοποιείται η επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, την Τετάρτη 27/2/2019 ολοκληρώθηκε η κατάρτιση των ενιαίων αξιολογικών προσωρινών πινάκων Περιφερειακών Διευθυντών ανά Περιφερειακή Διεύθυνση κι ορίστηκαν οι ημερομηνίες πρόσκλησης των υποψηφίων σε συνέντευξη.
Η συμμετοχή μου ως αιρετός στο Συμβούλιο Επιλογής, μου έδωσε τη δυνατότητα να διαπιστώσω ότι το νομοθετικό πλαίσιο είναι απόρροια ιδεοληψιών και σκοπιμοτήτων, παράλογο, αντιφατικό, ασαφές, πρόχειρο.
Προς επιβεβαίωση των παραπάνω κι ενδεικτικά παραθέτω τα παρακάτω παραδείγματα που αφορούν την αποτίμηση των κριτηρίων επιλογής.
1) α. Υποψήφιος που άσκησε καθήκοντα Σχολικού Συμβούλου 2 χρόνια και Διευθυντή Σχολείου 5 χρόνια μοριοδοτήθηκε με 2 μόρια.
β. Υποψήφιος που άσκησε καθήκοντα Σχολικού Συμβούλου 2 χρόνια και 5 χρόνια Υποδιευθυντή Σχολείου μοριοδοτήθηκε με 3,5 μόρια.
2) α. Υποψήφιος που άσκησε καθήκοντα Διευθυντή Σχολείου 15 χρόνια μοριοδοτήθηκε με 2 μόρια.
β. Υποψήφιος που άσκησε καθήκοντα Διευθυντή Σχολείου 4 χρόνια, Υποδιευθυντή 5 χρόνια και αποσπάστηκε σε γραφείο 4 χρόνια μοροδιοτήθηκε με 4,5 μόρια.
3) α. Υποψήφιος με διδακτορικό, μεταπτυχιακό και άλλα 2 πτυχία μοριοδοτήθηκε με 9 μόρια.
β. Υποψήφιος με διδακτορικό, μεταπτυχιακό και επιμόρφωση μοριοδοτήθηκε 10 μόρια.
4) α. Υποψήφιος με δύο επιμορφώσεις 300 ωρών έκαστη μοριοδοτήθηκε με 0,5 μόρια.
β. Υποψήφιος με μία επιμόρφωση 300 ωρών και μια 100 ωρών μοριοδοτήθηκε με 1 μόριο.
5) α. Υποψήφιος με 4 βιβλία μοριοδοτήθηκε με 1 μόριο
β. Υποψήφιος με 2 βιβλία και 4 άρθρα μοριοδοτήθηκε με 2 μόρια.
Με βάση τα παραδείγματα γίνεται κατανοητό το παράλογο και άδικο του νομοθετικού πλαισίου. Επισημαίνω επίσης τις ασάφειες ως προς τη μοριοδότηση του διδακτικού και ερευνητικού έργου των υποψηφίων, που είχαν ως αποτέλεσμα να εκφράσω σε πολλές περιπτώσεις τη διαφωνία μου.
Η υποβολή 98 ενστάσεων από τις οποίες το συμβούλιο έκανε δεκτές εν μέρει ή εξολοκλήρου 67, δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά ως προς την αποτίμηση των κριτηρίων επιλογής των Περιφερειακών Διευθυντών.
Μετά το πέρας των συνεντεύξεων και την ανάρτηση των τελικών αποτελεσμάτων θα αναφερθώ αναλυτικά στη σκοπιμότητα του νομοθετικού πλαισίου και στη διαδικασία μοριοδότησης των κριτηρίων.
Σ’ αυτή τη φάση των επιλογών επισημαίνω ότι οι αιρετοί συμμετέχουν στη συνέντευξη με βάση τις διατάξεις του Ν. 4547/18 ως μέλη δεύτερης κατηγορίας παρέχοντας ανά 2 ένα βαθμό που προκύπτει από το Μ.Ο. της βαθμολογίας τους.
Τυχαίο; Όχι φυσικά. Οι σκοπιμότητες κυριαρχούν της λογικής. Αναμφισβήτητα τίθεται και θέμα συνταγματικότητας της συγκεκριμένης διάταξης.
Οι συνεντεύξεις ξεκινούν τη Δευτέρα 4/3/2019 και ολοκληρώνονται στις 20/3/2019.
Πιστεύω και εύχομαι η επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών να μην είναι συνέχεια της επιλογής των Συντονιστών Εκπαίδευσης, όπου επικράτησαν παραταξιακές λογικές και σκοπιμότητες οι οποίες τέθηκαν για άλλη μια φορά πάνω από το συμφέρον της εκπαίδευσης.
Πάντα στη διάθεσή σας
Παληγιάννης Βασίλης